O vývoji 6x64 (19.12.2011)

Už ani nevím kdy vznikla myšlenka a základ pro hru 6x64. Rozhodl jsem se proto, že 3x64 byla asi nejlepší hra co jsem doteď udělal, po stránce hratelnosti a hlavně originalitě. A pár lídí si ji i teď občas zahráli. Takže jsem se rozhodl pro přepracování hry do lepší grafiky a při té příležitosti jsem zasáhl do samotného game designu. Chtěl jsem uplatnit vědomosti získané z různých článků a knih o game designu.

První jsem musel najít, co ve hře ne úplně nejlíp funguje a co by se dalo vylepšit. Určitě to byly bonusy. Objevovali se náhodně, a to jak dobré, tak záporné. To byla největší chyba. Hráč byl trestán náhodně, bez možnosti trestu předejít. Stejně tak to bylo s odměňováním. Proto jsem od sebe oddělil záporné a kladné bonusy, což dalo mnohem víc prostoru k vymýšlení dalšího systému.



Záporné bonusy sice dále padají, ale v podobě odpočítávající kostky, takže má hráč šanci se jí zbavit, než aktivuje špatný bonus. Takže teď fungují jako trest.

Naopak kladné bonusy hráč může získat, když spojí kostky aktivní barvy, což je vždycky jenom jedna barva ze 4, takže je hráč za takový výkon odměněn. Tím  dostali barvy mnohem větší smysl, než u 3x64. Protože kladných bonusů bylo kvůli oddělení míň než celkových u minulého dílu, musel jsem jich vymyslet víc. Nevěděl jsem ale, jaké přidat, napadali mě jenom bonusy příliš výhodné. V tom jsem si vzpomněl na craftění v Minecraftu, a řekl jsem si, proč neudělat kombinování několika bonusů, které by vyřešilo problém příliš silných bonusů. A to se ukázalo jako skvělý nápad.

Zdálo se, že hra teď měla být lepší, než minulý díl. Ale díky vlivu právě těchto kladných bonusů se náročnost strašně snížila a zmizela výzva. Na tomto problému jsem se zastavil nejdelší dobu. Zkoušel jsem vymyslet, jak obtížnost znovu vyrovnat. Změna velikosti herního pole nepomáhala a při pokusu zrychlení kostek to taky nebylo perfektní. Hra byla sice těžší, ale při takové rychlosti záleželo spíš na štěstí, než hráči. Takže rychlost se musí zrychlovat jenom zvolna, aby hráč měl dostatek času na rozvržení kostek po herním poli,

Dostal jsem se i k nápadům přidat jednu nebo více barev. Od toho se vyvinul návrh přidat do hry další blok, který by byl zničitelný právě jenom bonusy. A to byl ten prvek, který hru zase dostal do správné rovnováhy.

Pak už jenom zbývalo vyladit hru a přidat online tabulku. To jsem zvládl za uplynulý týden s pomocí chylexe a GreenMana. Jsem moc rád, že jsem se nezastavil před překážkami, na které jsem během vývoje narazil, a že jsem vydal další hru, u které jsem se zase něco málo naučil o game designu. Ještě bych chtěl o vánocích pracovat na nějaké vánoční hře, uvidím, jestli vymyslím vlastní, nebo pomůžu jackmovi. Moc času ale nemám, je dost možné, že nestihnu nic.

Nakonec si můžete stáhnout finální verzi 6x64 na stránkách hry.

screen